ΠΩΣ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΕΙΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΑ ΣΗΜΑΔΑΚΙΑ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΟΥ

Δεν  μπορείς να πεις, ο σημερινός τίτλος και συγκεκριμένος και τραβηχτικός είναι! Πάω στοίχημα πως, πολλές φορές τώρα, έχεις εκνευριστεί με αυτά τα -συνήθως τοσοδούλικα, σπανίως μεγαλύτερα- σημάδια που εμφανίζονται στις φωτογραφίες: κάτι γκριζωπές κουκκίδες ή γραμμές, που ναι-μεν είναι ημιδιάφανες, παραμένουν όμως ενοχλητικές στο μάτι. Από που εμφανίζονται; Γιατί τείνουν να συγκεντρώνονται στον ουρανό και πώς μπορείς να τις ξεφορτωθείς εύκολα;

Κατ’ αρχήν να εξηγήσουμε τι είναι αυτά τα διαόλια. Στο 99% των περιπτώσεων είναι σκόνη που έχει καθίσει στον σένσορα, το εξάρτημα της ψηφιακής σου φωτογραφικής μηχανής που είναι υπεύθυνο για την καταγραφή της εικόνας. Πιθανότατα θα παρατήρησες πως αυτά τα “σημαδάκια” εμφανίζονται όταν φωτογραφίζεις στη φύση — ίσως μάλιστα εξαφανίζονται το ίδιο… μαγικά, χωρίς να το αντιληφθείς, μόνο και μόνο για να ξαναεμφανιστούν εκεί που δεν το περιμένεις. Και σχεδόν πάντα τα παρατηρείς στον ουρανό!

Αυτό συμβαίνει γιατί η σκόνη μαζεύεται, “κάθεται” επάνω στον σένσορα της μηχανής σου όταν αλλάζεις φακό. Η φωτογραφική σου μηχανή -SLR συνήθως, ή κάποια πιο “φουσκωμένη” prosumer μηχανή, μιας και αυτές οι δύο κατηγορίες αλλάζουν φακό- παράγει ηλεκτρισμό. Η σκόνη γουστάρει τον ηλεκτρισμό όσο οι νυχτοπεταλούδες γουστάρουν το φως — έλκεται από αυτόν.

Αργά ή γρήγορα, λοιπόν, ο συνδυασμός σκόνη-αέρας-ηλεκτρισμός-αλλαγή φακών-ακάλυπτος σένσορας φέρνει το πρώτο και το τελευταίο κομμάτι της εξίσωσης κοντά. Και η κατάληξη είναι ένας φωτογραφικός σένσορας λερωμένος με τοσοδούλικα κομματάκια σκόνη, τα οποία φαίνονται κυρίως στις “ανοιχτές” περιοχές των φωτογραφιών σου: αυτές που καλύπτονται από μεγάλες επιφάνειες φωτεινών ή μεσαίων-φωτεινών τόνων, όπως καλή ώρα ο ουρανός. Έτσι εξηγείται το “γιατί τα γ@%%&#&^ τα σημαδάκια “μαζεύονται” στον ουρανό”: μαζεύονται παντού, αλλά στον ουρανό είναι που φαίνονται… ξεκάθαρα!

Όπως είναι λογικό, αντί να τα παλεύεις κατά την εμφάνισή τους, η καλύτερη λύση είναι να αποτρέψεις αυτή την εμφάνιση εξαρχής. Υπάρχουν δύο-τρία χρήσιμα tips που θα ‘πρεπε να ‘χεις κατά νου για το τελευταίο:

  • Μην αλλάζεις φακούς με την μηχανή σου εκτεθειμένη: προσπάθησε να αλλάζεις φακούς εντός του αυτοκινήτου, μέσα σε κάποιον προφυλαγμένο από σκόνη και αέρα χώρο, ή ακόμη και μέσα σε κάποια “πατέντα” — ένας μικρός σάκος αλλαγής φιλμ, μια σακουλίτσα σκουπιδιών ενισχυμένη, τέτοιου τύπου καλύψεις.
  • Στην ανάγκη, αν δεν μπορείς να καλύψεις την μηχανή σου, στρέψε την προς τα κάτω όταν αλλάζεις φακούς.
  • Καθάρισε τον αισθητήρα της μηχανής σου από τη σκόνη: υπάρχουν ειδικά κιτ καθαρισμού. Μόνο μελέτησε τις οδηγίες τους πρώτα και χρησιμοποίησέ τα με προσοχή: ο σένσορας δεν είναι για πολλά πολλά!
  • Χρησιμοποίησε την λειτουργία Dust-delete Data, αν η μηχανή σου την προσφέρει: αρκετές μοντέρνες SLR προσφέρουν μια λειτουργία που αναγνωρίζει πού υπάρχει σκόνη στον σένσορα και την αφαιρεί από την εικόνα. Πολλές μηχανές επίσης προσφέρουν μια άλλη λειτουργία, που με δόνηση αφαιρεί ολοκληρωτικά την σκόνη. Διάβασε το εγχειρίδιο της μηχανής σου!
  • Αν τίποτα από τα παραπάνω δεν διώχνει την σκόνη, πάρε τη μηχανή σου παραμάσχαλα και επισκέψου έναν ειδικό: υπάρχουν καταστήματα που προσφέρουν υπηρεσίες καθαρισμού και επισκευής dSLR, και -μεταξύ μας- κάπως πρέπει να επιβιώσουν! Πέρα από αυτό, μια στις τόσες χρειάζεται η μηχανή έναν έλεγχο.
 

Πάμε τώρα να δούμε πως θα τις “ξεφορτωθούμε” με ψηφιακή επεξεργασία — με το αγαπημένο μας πρόγραμμα, το Photoshop. Το PS μας δίνει αρκετά εργαλεία για να αφαιρέσουμε τα σημάδια, αλλά δύο από αυτά είναι τα πιο χρήσιμα λόγω ευκολίας: το Spot Healing Brush Tool (ε, το λέει και το όνομα!) και το Clone Stamp Tool. Η αρχική μας εικόνα είναι αυτή:

Ίος, © Άννα Καλαϊτζή

Ίος, © Άννα Καλαϊτζή

Φυσικά, σε αυτό το μέγεθος δεν φαίνεται καθόλου σοβαρό το πρόβλημα — αλλά μόλις εστιάσουμε την εικόνα στο 100%, ή ακόμη και στο 50%, τότε αρχίζει να εμφανίζεται η έκτασή του.

Η εικόνα στο "αληθινό" της μέγεθος, στα 100%

Η εικόνα στο "αληθινό" της μέγεθος, στα 100%

Όπως βλέπεις, υπάρχουν πολλά μικρά σημαδάκια, αριστερά και δεξιά — σε όλη την εικόνα, βασικά. Η πιο γρήγορη λύση είναι το Spot Healing Brush. Για να δουλέψουμε με αυτό, επιλέγουμε το εργαλείο πατώντας J και δημιουργούμε ένα καινούργιο Layer με CTRL+SHIFT+N. Από τις επιλογές του εργαλείο, στην κεντρική μπάρα, επιλέγουμε ως Type: Content Aware και τικάρουμε το Sample All Layers. Έτσι, έχουμε πει στο Spot Healing Brush πως: α) θέλουμε να “γεμίζει” τον χώρο που σβήνει τις κουκκίδες με δεδομένα/pixels από τον περιβάλλοντά τους χώρο, και β) πως θέλουμε να παίρνει pixels από όλα τα layers μας και όχι μόνο από το συγκεκριμένο που έχουμε επιλέξει (το οποίο, σαν καινούργιο layer, είναι κενό).

Αμέσως μετά, με 10-15 κλικ εξολοθρεύουμε όλες τις κουκκίδες. Βουαλά: τέρμα τα ενοχλητικά σημάδια!

Εύκολη δουλειά! Δύο επιλογές και μερικά κλικ αργότερα, η συγκεκριμένη περιοχή δεν έχει καθόλου σημάδια

Εύκολη δουλειά! Δύο επιλογές και μερικά κλικ αργότερα, η συγκεκριμένη περιοχή δεν έχει καθόλου σημάδια

Τι συμβαίνει όμως αν τα σημαδάκια αυτά βρίσκονται σε σημείο που το Healing Brush δεν μπορεί να τα βγάλει εύκολα πέρα; Για παράδειγμα, ακριβώς επάνω σε καλώδια ή στη συγκεκριμένη περίπτωση επάνω στο κατάρτι ενός πλοιάριου; Αν δοκιμάσουμε να σβήσουμε την κουκκίδα τότε θα δούμε πως το Healing Brush παραμορφώνει την εικόνα ή ακόμη και αφαιρεί σημαντικά κομμάτια της, μη γνωρίζοντας από πού να πάρει δεδομένα. Σ’ αυτή τη περίπτωση χρησιμοποιούμε το Clone Stamp.

Εδώ το Spot Healing Brush δεν δούλεψε σωστά...

Εδώ το Spot Healing Brush δεν δούλεψε σωστά…

Για να δεις την σωστή χρήση του Clone Stamp, τσέκαρε αυτό το άρθρο — μην κουράζομαι ο καψερός και τα γράφω ξανά και ξανά. Ουσιαστικά παίρνεις περιοχές της εικόνας και τις “κολλάς” πάνω από άλλες. Το μοναδικό που χρειάζεται προσοχή εδώ, είναι να έχεις επιλεγμένο το “Sample: current & below“, να παίρνει δηλαδή το Clone Stamp pixels από το επιλεγμένο layer και όλα όσα βρίσκονται κάτω από αυτό.

Το Clone Stamp δούλεψε μια χαρά εδώ

Το Clone Stamp δούλεψε μια χαρά εδώ

Αν αναρωτιέσαι γιατί να δουλεύουμε πάντα επάνω σε νέο layer και όχι απευθείας επάνω στην ίδια την εικόνα (στο λεγόμενο “Background layer”), η απάντηση είναι απλή: για να μπορούμε ανά πάσα στιγμή να αλλάξουμε κάτι που κάναμε, να το σβήσουμε, να το πειράξουμε. Δεν είναι λίγοι αυτοί που διαφωνούν με μια τέτοια τακτική, αλλά προσωπικά προτιμώ να έχω πάντα την ευχέρεια να αλλάξω οτιδήποτε έκανα σε οποιαδήποτε φάση και αν το έκανα.

[πηγή:https://fridge.gr]

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Αυτός το πεδίο είναι κενό.